Stress blandt dine medarbejdere er dyrt i tabt produktivitet og øget sygefravær – ligegyldigt om stressen kommer fra arbejdet eller privatlivet. Men når det kommer til, hvordan I som virksomhed forebygger og håndterer stress, er årsagen ikke ligegyldig.
Blandt de hyppigste årsager til stress, er: arbejdspres, uforudsigelighed på arbejdet, usikkerhed på hjemmefronten, dårlig ledelse, sygdom i familien og dårlige sociale relationer.
Stress er et komplekst fænomen, som kan stamme både fra arbejdet og privatlivet. Ifølge en undersøgelse af det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), er arbejdet den vigtigste årsag til stress i 51 % af stresstilfælde, mens 43 % svarer, at stressen kommer fra både arbejdet og privatlivet. Kun 5 % svarer, at privatlivet er den vigtigste kilde til stress.
Når stressen kan komme fra arbejde og privatliv, er det nødvendigt, at man som virksomhed ved, hvordan man tackler det, uanset hvorfra medarbejdernes stress kommer. Der er nemlig forskel på, hvordan man forebygger stress alt efter om det kommer fra arbejdet eller privatlivet.
Stress er ikke altid virksomhedens skyld. Hvis en af dine medarbejderes søn får angst, hvorefter medarbejderen må sygemeldes, er det ikke arbejdspladsens skyld.
Men uanset om stressen kommer fra arbejdet eller privatlivet er det altid virksomhedens ansvar at forebygge og håndtere stressen. Fremgangsmåden er dog forskellig alt efter årsagen til stress.
Forskning viser, at tre af de største årsager til arbejdsrelateret stress er: 1) fraværende ledelse, 2) uforudsigelige arbejdsopgaver og 3) uklarhed om ansvar.
En effektiv metode til at undgå, at ovenstående faktorer resulterer i stress blandt dine medarbejdere, er 1:1 møder.
Denne type møder er formegentlig ikke nye for dig, men måske du ikke er klar over, hvordan du bruger dem til at forebygge stress.
1:1 møder giver dig nemlig muligheden for at vise dine medarbejdere, at du er til stede, og de giver jer muligheden for at forventningsafstemme arbejdsopgaver og ansvar. Samtidig giver 1:1 møder dig mulighed for at spørge ind til medarbejderens trivsel.
Der er mange forskellige måder at afholde 1:1 møder på. Det afhænger af din ledelsesstil, typen af medarbejder og jeres forhold.
Uanset hvordan du vælger at tilgå dine 1:1 møder, er det vigtigt, at du tænker over rammen og formålet med mødet samt hvilke spørgsmål, der skal stilles.
Brug følgende skema til at forberede dig til dit næste 1:1 møde.
Tilgangen til stressforebyggelse er anderledes, hvis årsagen til stress er i privatlivet. Her har du som leder nemlig ikke muligheden for at justere arbejdsbyrde eller ansvar for at sænke deres stressniveau. Samtidig er medarbejdere også mindre tilbøjelige til at være åbne om, at de er pressede, hvis årsagen er privatlivsrelateret.
Selvom du ikke kan hjælpe direkte, kan du hjælpe indirekte. Det kan du gøre ved at sikre dig, at dit team ved hvilke stressforebyggende ressourcer, de har adgang til gennem arbejdspladsen, hvis de bliver stressede.
Det handler fx om, hvordan medarbejderen kontakter sundhedssikringen – hvis I har sådan én – og hvad de kan få hjælp til.
Udover sundhedssikringen er der flere arbejdspladser, der har andre stressforebyggende tilbud, som online kurser eller mentale helbreds-apps.
Fordelen ved online eller app-baseret tilbud er, at det ofte er nemmere at aktivere sammenlignet med sundhedssikringen, som kræver adskillige steps før, man får hjælpen.
Er du interesseret i at høre mere om, hvordan OrbisCures løsning hjælper virksomheder med at forebygge stress – og finde årsagen dertil – så book et uforpligtende møde her.
Andersen, M. F. & Kingston, M. (2016). Stop stress – Håndbog for ledere. Klim.
Kingston, M. (2020). Førstehjælp til stressramte. Forlag: Klim
Martini, M., Krarup, M., Tøttrup, C. A. (2017). Lederens stresshåndbog – styrk dine lederkompetencer, når det gælder stress. Dansk Psykologisk Forlag A/S.
Wärn, B. (2018). Den lille guide til stresshåndtering på arbejdspladsen. Wärn Kompetenceudvikling.