Jeres sundhedssikring sikrer, at jeres medarbejdere kan få behandling, hvis de kommer ud for en sygdom, der fx er udløst af en belastningsreaktion som alvorlig stress. I er altså sikrede efter skaden er opstået. OrbisCure sikrer, at stressen opdages og håndteres inden den bliver så alvorlig, at den kræver behandling gennem sundhedssikringen, og inden jeres medarbejdere sygemeldes.
Stress der fanges tidligt, kan ofte håndteres med 1-2 samtaler med en psykolog. Set over en 12 måneders periode, har ca. 10% af alle medarbejdere i en virksomhed en samtale med en af OrbisCure’s psykologer
Stress der først opdages når den er blevet langvarig, skal ofte håndteres med traditionel terapi, der kræver 5-10 psykologsamtaler. I tilfælde af, at stressbelastningen har udløst angst og depression, kan der være brug for flere års behandling.
Et eksempel på forskellen mellem traditionelle sundhedssikringer og en forebyggende intervention som OrbisCure, kan se ud således:
Her er fire punkter, hvor OrbisCure især adskiller sig fra de almindelige sundhedssikringer:
For at få hjælp hos sundhedsforsikringen kræver det, at medarbejderne selv er opmærksomme på hvordan de har det, og aktivt beslutter sig for at gøre noget ved det.
Dette kan være problematisk af to årsager:
Hos OrbisCure løser vi de to udfordringer ved:
Hvis medarbejdere har brug for hjælp fra sundhedsforsikring, skal de selv tage initiativet til at søge den. Det kan ofte være en svær opgave, hvis medarbejderen er stresset. Hos OrbisCure tager vi proaktivt fat i medarbejdere, der har brug for hjælp.
Med OrbisCure ligger initiativet til at få hjælp ikke på den stressede medarbejder, men på OrbisCure. Denne tilgang understøttes af forskning, der viser, at medarbejdere der opfordres til at søge hjælp, er mere tilbøjelig til at få den[1].
Hos OrbisCure udstyrer vi medarbejderen med redskaber til at håndtere stress fra arbejdet og i privatlivet. Det kan fx være redskaber til at prioritere arbejdsopgaver, få styr på bekymringer, eller komme igennem en barsel og godt tilbage på arbejdet igen.
Ved at give medarbejderne adgang til selvhjælp, reduceres antallet af sygesamtaler mellem medarbejderen og deres leder eller HR - og de samtaler der er, gøres konkrete, da medarbejderen kommer med løsningsforslag, de selv har fundet frem til, gennem selvhjælp.
OrbisCure udarbejder månedlige rapporter over stressniveauet på tværs af teams og jeres organisation som helhed.
Rapporterne gennemgås hver måned med en erhvervspsykolog, der har løbende psykologsamtaler med jeres medarbejdere, og løbende rådgiver jer om, hvordan I specifikt kan forebygge og håndtere stress i jeres organisation.
Hvis du fortsat overvejer, om det giver mening at samarbejde med OrbisCure, når I allerede har en sundhedsforsikring, kan følgende spørgsmål måske hjælpe dig med at afgøre det.
Hvis du kan genkende et eller flere af udsagn, kan OrbisCure hjælpe dig:
Genkender du udsagn, anbefaler vi, at I implementerer et stressforebyggende tiltag - uanset om det er OrbisCure eller andre lignende løsninger.
Xu, Z. et al. (2018): Effectiveness of interventions to promote help-seeking for mental health problems: systematic review and meta-analysis. DOI:10.1017/S0033291718001265